Inka blogissaan kirjoitteli siitä, mihin saakka hän on valmis yksityisyyttään avaamaan koko kansan näkösälle. Mulla taitaa olla aika erilainen suhtautuminen yksityisyyteen kuin hänellä, mutta kyllä minutkin tarvittaessa täältä tunnistaa ja löytyy varmaan munkin tietoni netistä, jos niitä lähtee erityisesti hakemaan.

Mua vaan jotenkin ärsyttää se, miten paljon meistä kaikista löytyy tietoa, jos sitä vaan voi ja pääsee etsimään. Jokaisesta neuvola- ja lääkärikäynnistä jää aina merkinnät potilastietorekisterihin, lähes jokaisella viranomaisella on tietokoneohjelmat, joihin tietoa kerätään. Mulla on passi, ajokortti, vakuutuksia, vuokrasopimus, aikaisempia työpaikkoja, pankkitili, opiskelupaikka ja aikaisempi kouluhistoria. Mun koko elämääni voi seurata tietokonelta ja erilaisista tiedostoista. Niistä löytyy myös tiedot siitä, että kävin viikolla Tallinnaassa, koska ostin liput netistä ja vingutin Visa Electronia koko matkan ajan. Jos joku poliisi esim. haluaisi mut löytää, niin seuraaminen taitaisi olla vähän liiankin helppoa. Jätän koko ajan jälkeeni tietojen virran liikkeistäni ja elämästäni.

Ehkä olen lukenut liikaa dekkareita tai mistä ties olen saanut pakkomielteen siitä, etten halua suuresti jälkiä itsestäni jättää. Mulla on ollut esim. toi Electron jo vuosia, mutta vasta viimeisten vuosien aikana olen alkanut sitä käyttää. Aikaisemmin maksoin vain rahalla, koska siten ei mun jälkiä voisi niin helposti jäljittää. Tiedän, että se on tyhmää, kun mua kuitenkaan kukaan ole seuraamassa, mutta varma on aina varmaa. Vieläkään en omista mitään S- tai Plussa-korttia juuri samasta syystä. Toinen yhtä tyhmä päähänpisto on ollut se, että yrittää olla jättämättä sormenjälkiään joka paikkaan. Tästä olen jo päässyt yli, mutta hissien nappuloita en vieläkään voi sormella painaa. Uudet biotunnisteet passeissa on siis mulle täysi kauhistus. Kävin juuri viime vuonna uusimassa passini, jotten joutuisi mitään tunnisteita itsestäni antamaan. Mun matkailuni päättyy siis viimeistään vuonna 2015, joten sitä ennen on pare nähdä paljon maailmaa.